مکانیسم علمی آیونتوفورز (یونتوفورزیس)

آیونتوفورز (یونتوفورزیس) یک روش بسیار ایمن و غیر تهاجمی میباشد که از طریق عبور جریان الکتریکی بسیار خفیف و کنترل شده  ،از بافت تحت درمان با وجود شرایط پیش زمینه مناسب درمانی ،باعث توقف تعریق خواهد شد .

در این روش یک منبع ژنراتور جریان،  با عبور جریان از غدد تعریق ، باعث کند شدن فرآیند پمپاژ تعریق توسط غدد خواهد شد .

در روش آیونتوفورز (یونتوفورزیس) دو مکانیسم درمانی کاملا مجزا باعث توقف تعریق در بیمار میشود .

1 کند کردن سرعت انتشا رتعریق از طریق غدد آکرین و آپوکرین خواهد بود  بدین صورت که با یونیزاسیون آب (که واسط بین بدن بیمار و دستگاه میباشد ) یونهای آب حامل بر جریان خفیف الکتریکی وارد منافذ غدد تعریق شده و لومن غدد تعریق به دلیل راکشنی که نسبت به این عامل خارجی انجام میدهند تنگ تر میشود و به دلیل سایز  نرمال لومن غدد تعریق ، عرق به اندازه طبیعی پمپاز میشود .

2 بلاک عصبی گیرنده های غدد تعریق و ممانعت از جذب اتوکسین در گیرنده های عصبی این غدد خواهد شد . در این صورت پیغام های الکتروشیمیایی مغز بع غدد نخواهد رسید و باعث توقف تعریق میشود . این همان مکانیسمی هست که در تزریق سم بولوتونیوم (بوتاکس )  اتفاق میافتد  .

تمامی دستگاه های آیونتوفورز (یونتوفورزیس) متداول دنیا ، فقط قادر به عملکرد  نوع اول در کنترل تعریق میباشند  . دستگاه ضد تعریق  الکسا تنها دستگاه آیونتوفورز (یونتوفورزیس) در دنیا میباشد که توانایی کنترل تعریق به طور همزمان اعمال مکانیسم اول و دوم را دارد و باعث توقف تعریق خواهد شد .

iontophoresis