اصول استفاده از آیونتوفورز(یونتوفورزیس) الکــــــــــــــسا

روش یونتوفورزیس دارای تائیدیه FDA میباشد و دستگاه الکسا از سن 5 سال به بالا قابل استفاده است و لی موارد منع مصرف دارد که به شرح زیر است :

 

  • کسانی قلبشان پیس میکر هست و یا به عبارتی با باتری کار میکند 
  • افرادی که نسبت به درد بی حسی دارند 
  • خانم های باردار و شیرده
  • کسانی که بیماری پسوریازیس دارند 
  • افرادی که فلزی در بدشان در عضو تحت درمان دارند ،مثلا ار فلز در کف دست هست برای همان کف دست نمیتوانند استفاده کنند 

 

درمان تعریق با یونتوفورزیس یک فرآیند کاملا غیر تهاجمی بدون درد و هیچگونه خطر و آسیب و عوارض جانبی می باشد که به راحتی کاربر می تواند در خانه بدون حضور پزشک و یا تکنیسین انجام دهد

درمان از زمان 15 دقیقه شروع میشود و هر جلسه 5 دقیقه رشد مییکند . هنگامی که زمان به 30 دقیقه رسید تا آخرین جلسه با زمان 30 دقیقه بیمار پیش خواهد رفت.

البته درمان های تکمیلی با زمان 40 دقیقه صورت میگیرد.

تنظیم شدت جریان به این صورت می باشد که بیمار جلسه اول از سیگنالی با شدت 4 میلی آمپر شروع میکند و تنظیمات دستگاه را روی 4 میلی آمپر قرار میدهد و در جلسات بعدی بسته به تحمل بیمار و فیزیولوژی بدن بیمار این شدت سیگنال افزوده می شود .

هر جلسه این شدت سیگنال اضافه می گردد تا جایی که بیمار تحمل دارد . ماکسیمم تعریف شده سیگنال برای دستگاه 30 میلی آمپر است اما ماکسیمم تعریف شده برای بدن افراد مختلف متفاوت است.

بیمار حتما باید از جریان پایین و زمان کم درمان را شروع کند و این جریان و زمان را به آرامی رشد دهد تا فیزیولوژی بدنش متناسب با آن شدت سیگنال به رفلکس های غدد پاسخ مثبت بدهد.

استفاده از شدت سیگنال یکنواخت در تمام جلسات اصلا جایز نیست و ضد یونتوفورزیس عمل می کند با انجام این عملکرد اشتباه بدن به مرور نسبت به این روش درمانی مقاوم و تاثیر گذاری آن به زیر 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

این شدت یکنواخت برای جلسات اول زیاد و برای جلسات آخر بسیار کم می باشد.

توضیحات کامل تنطیمات دستگاه برای استفاده کردن در دفترچه راهنمای همراه دستگاه وجود دارد که البته می توانید از سایت قسمت دانلود ها آن را دانلود کنید.

اضافه کردن شدت سیگنال باعث بهبودی بیشتر میشود زیرا یونیزاسیون قوی تری دارد اما این افزایش باید تا جایی صورت پذیرد که بیمار آمادگی آن را داشته باشد .

زمانی که بیمار احساس کرد توان شدت بالاتر آزار دهنده و تحملش سخت است باید با شدت سیگنال پایین تری کار کند.

هیچ اصراری به بالاتر بردن شدت سیگنال نیست و البته مد نظر داشته باشید بدنی که فیزیولوژی آن نمی تواند جریان بالا را تحمل کند عمدتا دارای پوستی نازک است و همان جریان کم هم نتیجه درمانی برای برای پوست وی خواهد داشت

اما به هر حال طبق قوانین یونتوفورزیس بهبودی اثر مستقیمی با بالا بودن شدت سیگنال و زمان دارد

فاصله جلسات باید یک روز در میان باشد از جلسه ششم بیمار احساس خشک شدن را درک میکند و خشکی وی شروع میشود این روند درمانی حتما باید تا جلسه 12 ادامه پیدا کند

شروع خشکی از جلسه ششم و تثبیت آن در جلسه 12 در افراد مختلف متفاوت است و امکان دارد این اتفاق در یک الی دو جلسه قبل و یا یک الی دو جلسه بعد صورت پذیرد.

قدر مسلم این است که این آمار نسبی و به طور میانگین بیان میشود زیرا افراد مختلف با هم متفاوت و فیزیولوژی بدن افراد با هم فرق دارد.

تفاوت در زمان خشک شدن و شدت سیگنال اعمالی بستگی به فیزیولوژی بدن فرد پیر یا جوان بودن زن یا مرد بودن ،خشنی و یا نازکی پوست و گذر از سن بلوغ دارد.

بعد از اتمام جلسه 12 که البته بیمار در جلسه 10 به خشکی کامل رسیده و این دو جلسه برای تثبیت خشکی به کار میرود بیمار کاملا خشک است و هیچ مشکلی ندارد .

اگر در این هنگام درمان با یونتوفورزیس را کاملا رها کند بعد از 2 الی 6 ماه تعریق برمیگردد

برای اینکه اجازه ندهیم تعریق برگردد باید درمان های تکمیلی داشته باشیم . درمانهای تکمیلی به این صورت است که باید بیمار در زمانی که کاملا خشک است و هیچ عرقی در ناحیه تحت درمان ندارد در فواصل زمانی معین ، 1 جلسه 40 دقیقه ای از دستگاه استفاده کند تا اجازه ندهد تعریق برگردد .

شدت سیگنال در درمانهای تکمیلی باید یک یا دو میلی آمپر از شدت سیگنال جلسه آخر پایین تر باشد.

فواصل زمانی بین درمانهای تکمیلی از 30 روز شروع شده تا 7 روز. افرادی که بیماری آنها شدید نیست و فیزیولوژی بدنشان نسبت به یونتوفورزیس سریع تر از حد معمول جواب داده است باید ماهی یکبار درمان تکمیلی داشته باشند اما این زمان در افراد مختلف فرق دارد و به 20 روز یکبار 14 روز یکبار و 10 روز یکبار هم میرسد .

اکر فردی در روز 18 از پایان جلسه آخر (دوازدهم ) احساس نم اندکی و یا حس ایجاد نم در سرانگشتانش کرد با ید فاصله درمانهای تکمیلی وی 15 روز یکبار باشد .

درمانهای تکمیلی در زمان خشکی و برای نرمالسازی مجدد غدد صورت میپذیرد و اینکه به غدد اجازه ندهیم که دوباره غیر نرمال و عرق ساز شوند.

بیمار باید به مدت 6 ماه از درمانهای تکمیلی استفاده کند که البته در این مدت 6 ماه بیمار کاملا خشک است بعد از 6 ماه توصیه می شود که درمانهای تکمیلی رها شود .

زمان 2 الی 6 ماه طول میکشد تا تعریق فرد بیمار کاملا برگردد ولی این زمان 2 الی 6 ماه بین افراد مختلف بسته به فیزیولوژی بدنشان متفاوت است.

وقتی تعریق برگرد متوجه میشوید که میزان و شدت آن از روزی که شروع به استفاده از دستگاه نموده اید خیلی کمتر شده است و این قدمی است در درمان کامل و دائم یونتوفورزیس.

دوباره 12 جلسه اورژانسی با همان شدت جریان و زمان که قبلا بیمار با دستگاه کار کرده است شروع میشود و پس از خشکی کامل درمانهای تکمیلی 6 ماهه دوم

مد نظر داشته باشید تعریق بیمار تا جلسه ششم و نهایتا جلسه هشتم می باشد و بعد از آن و همینطوردر دوران درمانهای تکمیلی بیمار خشکی کامل دارد . اما وجود درمان های تکمیلی اولا برای نرمالسازی مجدد غدد در بازه های زمانی کوتاه و خشکی مستمر بیمار است و دوما برای تاثیر گذاری در درمان دائم و بلند مدت بیمار

به این ترتیب که بیمار بعد از هر 6 ماه که درمانهای تکمیلی را رها می کند تعریقش دیر تر و کمتر برمیگردد و هر دوره نسبت به دوره قبل بهبودی بیشتری را احساس می کند زیرا تعداد زیادی از غدد نرمال شده و خاصیت بیماری هایپر هیدروزیس خود را از دست داده اند

به این ترتیب با تداوم در این گونه استفاده می توان گفت بیمار بهبودی کامل را به دست خواهد آورد تعداد این دوره های شش ماهه برای رسیدن به بهبودی کامل بستگی به فیزیولوژی بدن افراد بیمار دارد.

برای کسب اطلاعات درباره بیماری تعریق  اینجا را کلیک کنید 

برای کسب اطلاعات درباره مکانیسم علمی یونتوفورزیس   اینجا  را کلیک کنید 

برای کسب اطلاعات درباره نواحی قابل درمان با الکسا   اینجا  را کلیک کنید 

برای کسب اطلاعات درباره گارانتی تعویض الکسا   اینجا  را کلیک کنید